Winter - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Tiemen Wegman - WaarBenJij.nu Winter - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Tiemen Wegman - WaarBenJij.nu

Winter

Door: Tiemen

Blijf op de hoogte en volg Tiemen

09 Maart 2014 | Noorwegen, Lofthus

Na de kerstvakantie was het dan eindelijk zover: het was echt winter! Nou ja, bij school heeft in totaal misschien een weekje sneeuw, of iets wat er op lijkt, gelegen. Maar toch gingen we na de kerstvakantie eindelijk winteractiviteiten doen.

We zijn met onze klas een aantal keren bij een skipiste in Røldal geweest. Een hele kleine piste maar wel leuk om weer even in te komen na twee jaar niet geskied te hebben. In totaal zijn we vanaf de kerst tot nu denk ik vier keer in Røldal geweest. De eerste keer had ik nog geen ski's dus ging ik noodgedwongen langlaufen samen met een klasgenoot die een hekel heeft aan skiën, terwijl de rest van de klas wel op de piste stond. De tweede keer gingen we met de hele klas langlaufen. Het was wel leuk om te zien dat ik ondanks dat ik voor dit jaar nog maar een keer eerder had gelanglauft toch aardig met de rest mee kon komen.
Ondertussen had ik ski's op internet besteld en zat ik dus met spanning te wachten. En ja hoor de timing was perfect: de dag nadat mijn ski's had ontvangen gingen we weer naar Røldal en kon ik ze dus direct uittesten. En het ging nog goed ook! De vierde en laatste keer ging ik uiteraard ook weer skiën.

In de tussentijd ging het sporten hier op school met onze klas en de keuzevakken natuurlijk ook gewoon door. Ik heb nu de keuzevakken: Ut på tur (wat in houdt dat je het bos in trekt met de friluftsliv leraar voor een wandeling of ergens vuurtje gaat stoken oid, wat trouwens typisch Noors is om te doen), volleybal en fysisk (soort gymles).

Ook ben ik weer mee gaan trainen met de lokale voetbalvereniging, en ik hoop nog een of twee wedstrijden te kunnen spelen.

Naast al dat sporten hebben we ons ook met hele andere dingen bezig gehouden namelijk een zogenaamde 'elevkveld', oftewel een leerlingenavond. Dit houdt in dat je met je klas een maaltijd moet serveren en een avondvullend programma moet organiseren, met bijvoorbeeld toneelstukjes en zang.
Alle klassen moeten verdeeld over het jaar een leerlingenavond organiseren, en eind januari was het onze beurt. We hadden het thema sportgala gekozen. We hadden de hele voyeur aangekleed met een rode loper en een sponsormuur. En hebben alle leerlingen als sporthelden ontvangen, inclusief paparazzi fotografen en (nep)champagne. Na het diner bestaande uit Tikka Masalla met naan brood nam iedereen plaats in de gymzaal waar ook een podium ingebouwd is.
De show bestond uit verschillende sketches over onze eigen klas maar ook de andere klassen werden op de hak genomen, ik had niet zoveel tekst maar het was al lastig genoeg om die paar zinnen in het Noors uit mijn hoofd te leren. Daarnaast hadden we ook nog een paar liedjes. Met als hoofdact een parodie op het liedje 'Wreckingball' van Miley Cyrus. De officiële videoclip van dit liedje is nogal seksistisch dus konden wij natuurlijk niet achterblijven. Erg gelachen, vooral ook bij het instuderen.

Na een korte pauze met koffie en cake gingen we verder met de prijsuitreiking van het sportgala we hadden bijna alleen maar grappige prijzen zoals 'paardenmeisje van het jaar' die naar een jongen ging die vroeger een paardenopleiding heeft gedaan, op deze prijzen kon niet gestemd worden.
De enige prijs waar de rest van de school ook op kon stemmen was 'persoon van het jaar'. En er is massaal op Robin gestemd, Robin is na de herfstvakantie gestopt hier op school omdat er kanker bij hem geconstateerd was. De avond eindigde dus nog enigzins serieus.

Na deze creatieve uitspatting gingen we weer verder met hetgeen waarvoor ik hier ben: sport en buitenleven. We zijn met de klas op langlauf/toer ski's op tocht geweest naar een hut op de Hardangervidda waar we overnacht hebben. Op de terugweg was het stralend weer en prachtig om door de bergen te skiën.

Eind februari was het vakantie en kwamen papa en mama hier heen! Het was ondanks slecht weer, afgesloten wegen en veel omrijden wat mij betreft een hele geslaagde en gezellige vakantie.We zijn een dag kwijt geraakt aan reizen omdat er een weg was afgesloten. We hebben een dag alpine geskied en zijn daarna drie dagen op tocht geweest naar die zelfde hut waar ik al met de klas was geweest. Mama ging wel bijna dood van uitputting :P maar we zijn er allemaal weer levend uit gekomen. Ook ben ik weer goed bevoorraad wat betreft snoep en dergelijke. En ik heb nu ook mijn mountainbike en mijn trombone hier, daar ben ik erg blij mee!

Na een weekje vakantie vertrokken we richting Hemsedal, HET skigebied van Noorwegen, met onze klas. Ik heb drie dagen geskied en een dag gelanglaufd. Het was een erg mooi skigebied met veel afwisseling en veel kleine bospaadjes waar je overheen kon skiën. Ik ben erachter gekomen dat ik het vrij technische skiën tussen de bomen veel leuker vind dan het keihard naar beneden scheuren van de pistes af.

Afgelopen vrijdag zijn we weer terug gekomen, en gister konden we direct weer aan de bak op een zaalvoetbaltoernooi in de buurt. Tot ieders verbazing zijn we zelfs door de groepsfase heen gekomen. Ik ben namelijk de enige actieve voetballer in onze klas terwijl al onze tegenstanders bestond uit alleen maar actieve voetballers.
Omdat we door waren naar de volgende ronde moesten we vandaag weer in actie komen. Helaas zijn we in de kwartfinales uitgeschakeld, maar toch was het een geslaagd toernooi.

En nu zit ik hier op school dit verslag te schrijven, terwijl buiten de vogeltjes alweer fluiten en de eerste knoppen aan de bomen komen. De winter is alweer voorbij, hoewel het hier op school eigenlijk helemaal niet echt winter is geweest.
Het eind van het schooljaar is al in zicht. Wat gaat de tijd toch snel, morgen over twee maanden is de laatste schooldag alweer.
Maar eerst ga ik tot de Pasen nog even extra genieten van de geplande activiteiten waaronder een paar dagen in een grote hut op de Hardangervidda met de hele school en de daarbij horende winterse bezigheden.

  • 09 Maart 2014 - 21:52

    Berend Wegman:

    Hey Tiemen,

    Leuk om je blog te lezen.En super om je verhaal te herkennen over de tijd dat we bij je waren. Ik kijk er erg positief op terug en ben nog steeds erg van onder de indruk. Het was echt "back to basic", poepen op een poepdoos met een bult sneeuw naast je. Brrrrrr.
    Ik begreep dat de wegen momenteel ook nog steeds zijn afgesloten en dat er veel lawinegevaar is. Winter is mooi maar voorjaar is ook super.
    Vandaag was het in Zuidwolde bijna 20 graden, abnormaal maar wel lekker en weer veel opbrengst van de zonnepanelen. Mooi man, en je hoeft er niets voor te doen.
    Geniet weer verdervan je Noorse avontuur haal er uit wat er in zit. Tot je volgende bericht.

    Groeten,

    Berend


  • 10 Maart 2014 - 22:23

    Hielkje Wegman:

    Hoi Tiemen.
    Wat leuk om weer wat van je te horen!
    Van pappa en mamma had ik de bergverhalen al gehoord. het was erg heftig begreep ik en erg gezellig.
    Tjonge wat vliegt de tijd; je bent straks alweer terug in ons kikkerlandje.
    Je geniet volop volgens mij.
    Hier wordt het lente , heeerlijk.
    Het is hier ook mooi.

    dag dag heb nog een paar fijne maanden!!!
    liefs hielkje, Meike en Diego

  • 17 Maart 2014 - 15:37

    Oma Wegman:

    Lieve Tiemen .
    Zo nu jou blog bekeken fijn om alles te horen en bekijken bedankt .Had je ook pas gemaild maar had even zin om je te vertellen dat Oma heel goede vrienden heeft waar Opa vroeger veel zaken mee deed en waar ik via de telefoon deze week mee sprak wist ook wel dat die man een zus had in Noorwegen en vertelde dat ik in mei naar Noorwegen ging .Vroeg waar woont jou zus eigenlijk hij zei boven Bergen in Lofthus je houd het toch niet voor mogelijk .Ze woont vlakbij de school en waren ook heel vaak in de school geweest en gelogeert en haar kinderen hadden op de school heel veel met van alles meegedaan .Het is bij de school niet naar dorp maar omhoogt in bocht creme kleurig huis ze heet Opedal .
    Die mevr.organiseerd boottochten over de fjorden en haar dochter is directeur van de VVV in een beetje grotere plaats 5km uit de buurt . Ze gaan zorgen dat ik wat folders krijg vind je dit niet een mooi verhaal .Kon het niet laten om jou dit even te vertellen .In ieder geval ga ik die mevr. wel even gedag zeggen .Gister een gezellige dag gehad met degene die er was .Lieve Tiemen wat fijn dat je zo fijn kunt skieen geniet er nog maar even van want is zo gebeurd .Groetjes en Liefs Oma

  • 23 Maart 2014 - 21:45

    Gea Meijer:

    He Tiemen
    Erg leuk weer een verslag te lezen,
    Fantastisch,met dat alles eruit halen daar zit het wel goed.
    Veel plezier en succes daar .
    Veel groeten van ons allemaal !
    Liefs Gea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Lofthus

Mijn eerste reis

Een tussenjaar aan de Hardanger folkehogskule in Noorwegen

Recente Reisverslagen:

28 Mei 2014

Weer Thuus

17 April 2014

Het is lente!

09 Maart 2014

Winter

18 November 2013

Marokko toer

28 Oktober 2013

Vakantie
Tiemen

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 7428

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2013 - 10 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: