Het is lente! - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Tiemen Wegman - WaarBenJij.nu Het is lente! - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Tiemen Wegman - WaarBenJij.nu

Het is lente!

Door: Tiemen

Blijf op de hoogte en volg Tiemen

17 April 2014 | Noorwegen, Lofthus

De lente is begonnen in Lofthus! De knoppen aan de bomen zijn de afgelopen maand heel langzaam gaan groeien en nu is het eerste groen aan de bomen te zien. Terwijl ik dit schrijf is het wel waardeloos weer, maar de voorspellingen voor het weekend zijn beter.

Wat heb ik in de tussentijd eigenlijk gedaan? Na het vorige verslag hebben we eigenlijk drie grote activiteiten gehad, namelijk: een paar dagen naar Liseth met de hele school, The Amazing Race en een week naar Spanje.

Het begon met een paar dagen Liseth. Liseth is een soort hotelachtige accommodatie op de Hardangervidda waar we 4 dagen met sneeuwpret hebben gehad. We hebben één dag allerlei parcoursen in de sneeuw gemaakt zoals een springschans en dat soort dingen. Ook hebben we een dag een tocht gemaakt op ski's, erg mooi. Op de derde dag kregen we les over lawines en survival technieken in de sneeuw. Ook heb ik samen met 5 anderen een sneeuwhol gegraven en daar die nacht in geslapen. Het sneeuwhol lag op zo'n twee km van Liseth, en toen we 's avond in het donker en de natte sneeuw er na toe moesten skiën dacht ik wel even 'waar ben ik aan begonnen'. Maar ik heb prima geslapen. toen we de ochtend erna weer buiten kwamen regende het, dat was wel een domper natuurlijk. Die dag werden alle geplande bezigheden ook afgelast en zijn we iets eerder weer naar school vertrokken.

In de laatste week van maart hebben we als klas mee gedaan aan de Amazing Race, dit is een bedenksel van onze leraar en inmiddels houden verschillende volkshogescholen al een eigen Amazing Race.
Het houdt in dat je al liftend naar een bepaald doel reist. Ons doel was om in twee dagen Preikestolen, een toeristische attractie in de buurt van Stavanger, te bereiken.
De klas werd in teams van twee of drie ingedeeld, ik was een team met Bernt en Gijs. Het liften ging eigenlijk heel goed op de eerste dag kregen we drie liften helemaal tot in Stavanger ( zo'n 300 km), waar we bij een oom van Bernt sliepen. De dag daarna ging echter een stuk minder, we kregen weer drie lifts maar hebben maar 50 km afgelegd. Uiteindelijk werden we de laatste 15 km door Trond onze leraar opgehaald. Hij reed namelijk de hele weg ook als een soort back-up.
Uiteindelijk zijn we dus bij Preikestolen aangekomen en zijn we naar de uitstekende rots boven het Lysefjord . Het uitzicht was echt prachtig, mede door het mooie weer, en het was zeker de moeite waard. De terugreis reden we in het busje van school waarmee Trond achter ons aan gereden was.
Je kon punten krijgen voor elke lift die je kreeg en voor de langste lift en dergelijke. Maar ook voor gratis eten en als je in de media kwam, wij zijn in de lokale krant gekomen!, en dat soort dingen. Uiteindelijk, ondanks de minpunten voor het opgehaald worden door Trond, heeft ons groepje gewonnen! Al met al een leuke ervaring, vooral omdat ik nog nooit gelift had.

Op zondag 30 maart was het dan eindelijk zover, een hoogtepunt van het jaar! Een week Spanje met de klas! Na een lange reis kwamen we om 3 uur 's nachts aan in Jerez de la Frontera, Zuid-Spanje. Op de eerste dag was het direct tijd voor het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van de reis: Skydiven! Het was echt geweldig! Eerst kregen we allerlei informatie in slecht Engels over onze tandemsprong. En toen de motoren werden gestart konden de eerste drie zich klaarmaken. En direct nadat de eerste drie weer geland waren kwamen de instructeurs aanrennen en was het mijn beurt samen met Trond en Tore. We klommen in een paar minuten naar 15000 voet (4600m) hoogte. Ik sprong als laatste, en het was best eng om de andere twee te zien verdwijnen door een gat met het land in de diepte op de achtergrond. En al helemaal eng om in de deuropening te staan! En toen we sprongen voelde het zo onwerkelijk. Het was ongeveer een minuut vrije val maar het voelde als vijf seconden. Toen de parachute open ging voelde het heel apart. De landing ging verder probleemloos. Het was echt geweldig en als je ooit de kans hebt moet je het absoluut proberen.

De rest van de week hebben we veel gesport in een sportschool, gefietst, gegolfd, gefietst, paddle-tennis gespeeld (schijnt typisch spaans te zijn), naar een spa geweest en op het strand gelegen. Op de laatste dag zijn we naar een kustplaatsje gereden om te gaan duiken. Dit was heel apart om te doen, het was niet erg comfortabel ademen en bewegen op 7 meter diepte maar wel heel mooi. Er was best veel te zien op de zeebodem. Ik heb onder andere een inktvis en een soort kwalachtige vis gezien.
Een week met veel hoogteverschil en diversiteit dus!

Inmiddels is het paasvakantie, en ben ik bijna alleen op school. Er is nog een meisje die op de paarden past en Amber (de Nederlandse leraar assistente). Ik vond het niet nodig om naar huis te reizen omdat het na deze vakantie nog maar drie weken is. Tijd zat dus om mijn blog weer bij te schrijven. Voor de rest ben ik veel aan het fietsen en sporten op het moment.

Mijn jaar hier zit er alweer bijna op, zoals ik al zei nog maar drie weken na de vakantie. In één van die weken gaan we met de hele school op een groot zeilschip van Bergen naar de Orkney-eilanden zeilen. Ik ben erg benieuwd en kijk er naar uit.

Tot mijn volgende (waarschijnlijk laatste) verslag.

p.s. meer foto's van het duiken volgen.




  • 18 April 2014 - 14:00

    Berend Wegman:

    Hey tiemen,

    Mooi man je verhaal.
    Goede paasdagen gewenst !

    Groet berend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Lofthus

Mijn eerste reis

Een tussenjaar aan de Hardanger folkehogskule in Noorwegen

Recente Reisverslagen:

28 Mei 2014

Weer Thuus

17 April 2014

Het is lente!

09 Maart 2014

Winter

18 November 2013

Marokko toer

28 Oktober 2013

Vakantie
Tiemen

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 7441

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2013 - 10 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: