Tweede week Hardanger - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Tiemen Wegman - WaarBenJij.nu Tweede week Hardanger - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Tiemen Wegman - WaarBenJij.nu

Tweede week Hardanger

Door: Tiemen

Blijf op de hoogte en volg Tiemen

01 September 2013 | Noorwegen, Lofthus

De tijd gaat snel, ik zit hier nu alweer twee weken, de tweede week is ontzettend snel gegaan door alle leuke activiteiten. We zijn namelijk de afgelopen week drie dagen naar Voss geweest met onze klas. We stonden daar op een camping en vandaar uit hebben we allerlei super coole activiteiten gedaan. We gingen namelijk paragliden, paintballen, kajakken en canyonen ( met een wetsuit, een zwemvest en een helm van zo hoog mogelijk in de rivier springen en je dan met de stroom mee laten voeren). Alle activiteiten waren super gaaf maar het meest spectaculair was toch wel het paragliden en canyonen. Woensdagavond kwamen we weer op school aan om vervolgens donderdag de gaan 'himmelstigen'. We gebruikten een via ferrata om bij de zogenaamde 'preekstoel' te komen, wederom heel spectaculair. Op vrijdag gingen we samen met de friluftsliv klas naar de folkefonna gletsjer om daar een dagtocht te maken. We hadden allemaal stijgijzers onder en een pikkel bij ons, ook moesten we allemaal aan een lang touw. Vooral de klauter stukjes waren erg leuk om te doen. Een hele gevarieerde en leuke week dus.

Ik zal nu de structuur van de school een beetje uitleggen. Op de Hardanger folkehogskule zitten zo'n 55 leerlingen verdeeld over 6 richtingen, namelijk: jacht, buitenleven, mode en ontwerp, foto, paarden en sport & buitenleven (die laatste volg ik). Er zou ook nog een richting kunst, tekenen en beeldend moeten zijn maar volgens mij is die dit jaar geschrapt ofzo. De leerlingen zijn niet helemaal goed verdeeld over de richtingen want ik heb veertien mensen in mijn klas en foto heeft er maar een stuk of zes. Elke richting heeft zijn eigen leraar en doet activiteiten met zijn klas. Sommige activiteiten zijn ook met de hele school zoals komende week, dan gaat de hele school op kamp naar Heidlo. Mijn klas en de friluftsliv klas lopen terug naar de school (ongeveer drie dagen) en de rest gaat gewoon met de bus. Naast de activiteiten die je met je klas doet zijn er ook nog keuzevakken waar je uit kan kiezen, heel afwisselend van schieten tot ethische praatgroepjes, hier zijn de klassen gemengd.

Alle leerlingen wonen ook op het internaat van de school, iedereen deelt een kamer (behalve als je meer betaald) en heeft gedeelde toiletten enzo. Iedereen eet ook op school, door de weeks en op zaterdag krijgen we vier maaltijden op een dag en op zondag drie.
Op een 'normale' dag (komt niet vaak voor in onze klas) krijgen we om 7:45 ontbijt, 11:30 lunch, 15:00 warme maaltijd en om 19:30 nog een broodmaaltijd, maar omdat wij vaak hele dagen weg zijn op bergtochten en dergelijke krijgen wij gewoon bij terugkomst een warme maaltijd.

Nu weten jullie een beetje hoe het er aan toe gaat hier in Noorwegen, volgende keer zal ik wat schrijven over de reis naar Heidlo.

  • 02 September 2013 - 21:26

    Judith Smit:

    Tiemen! Zeker spectaculair!!
    Ik krijg al hoogtevrees als ik ernaar kijk. Wat een prachtig land zeg. Weer schitterende plaatjes. En daar zit jij dagelijks midden in. En ik moet gewoon morgen weer naar mijn werk!

    Ik begrijp dat het niet zo,n grote school is althans niet heel veel leerlingen dit jaar. Is dat gebruikelijk? Leuke daarvan is dat je iedereen kan leren kennen in elk geval van naam. Wel persoonlijker.
    Deze week dus ook weer een langere tocht. Helemaal te gek man! Je krijgt een super conditie ( nou ja die had je al wel trouwens als ik even denk aan fietsen in de Franse bergen).
    Tiemen veel plezier!! Maar wel een beetje voorzichtig he?!

    liefs mama.

  • 10 September 2013 - 22:51

    Gea Meijer:

    He Tiemen,
    Prachtig de foto's !
    En je verhaal erbij,
    ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Wat een mooie wereld!
    Heel veel groeten van ons :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Lofthus

Mijn eerste reis

Een tussenjaar aan de Hardanger folkehogskule in Noorwegen

Recente Reisverslagen:

28 Mei 2014

Weer Thuus

17 April 2014

Het is lente!

09 Maart 2014

Winter

18 November 2013

Marokko toer

28 Oktober 2013

Vakantie
Tiemen

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 7444

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2013 - 10 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: